تعمیرات مبلمان و صندلی

انواع پارچه و رویه کوبی و تعمیرات مبلمان استیل ، اداری ، راحتی و ...

تعمیرات مبلمان و صندلی

انواع پارچه و رویه کوبی و تعمیرات مبلمان استیل ، اداری ، راحتی و ...

پارچه مبل

انواع پارچه‌هایی که در مبل به کار گرفته می‌شود:

پارچه کرباسی: پارچه‌ای نازک، به رنگ سفید و از جنس پنبه است. از این پارچه سه نوع در بازار وجود دارد: بافت متراکم، بافت متوسط و بافت باز؛ که برای پوشش زیرین یا پشت مبل‌ها و صندلی‌ها که از دید مستقیم خارج است استفاده می‌شود.   پارچه کرباسی در رویه کوبی به وسیله سوزن‌های دوخت یا میخ‌های بنفش به کلاف مبل یا صندلی محکم می‌شود.

پارچه آستر: پارچه‌هایی هستند که مابین پارچه‌های رویه و قسمت فنرریزی یا میان پنبه و اسفنج کف یا پشتی مبل‌ها و صندلی‌ها به کار می‌روند. این پارچه برای جلوگیری از تماس مستقیم پارچه‌های رویه با قسمتهای زیرین و در نتیجه دوام پارچه‌های رویی بر روی مبل نصب می‌شود. پارچه‌های آستری نسبت به پارچه‌های رویی ارزش کمتری دارند و می‌توان از انواع پارچه‌ها برای این کار استفاده کرد. حتی گاهی اوقات به جای پارچه آستری از گونی‌های نخی و پلاستیکی هم استفاده می کنند.

پارچه رومبلی (رویه): پارچه‌های مورد مصرف در این زمینه می‌تواند دارای انواع متفاوتی باشد که مرغوب‌ترین آنها پارچه‌های ابریشمی و مخملی اعلا است. از این نوع پارچه‌ها برای رویه مبل‌های لوکس و صندلی‌های درجه یک استفاده می‌شود. پارچه ترکمنی، پارچه مخمل کوبیده آمریکا، پارچه طرح ایتالیا و پارچه‌های سکه‌ای نیز نمونه‌های دیگر پارچه‌های رویه مبل هستند.

چرم

یکی از انواع پارچه مبل، پارچه‌های چرمی هستند که در دو نوع طبیعی و مصنوعی برای پوشش رویه مبل‌های نشیمن، پوشش کف، صندلی و … به کار می‌روند.

چرم طبیعی: این چرمها از پوست گاو، گوساله، اسب و بز به دست می‌آیند. چرم‌های طبیعی مورد مصرف در صنایع چوب، اغلب از نوع چرم گاوی است. ورقه رویی که قسمت مرغوب چرم است، باید نمایش طبیعی چرم داشته و بدون سوراخ، خراش، تغییر و اصلاح باشد. این قسمت از چرم، به عنوان چرم درجه یک و عالی برای روکش مبل‌های لوکس و گران قیمت استفاده می‌شود.

قسمت‌های زیرین چرم که اشبالت نامیده می‌شود، به عنوان چرم درجه ۲ و۳ و ارزانتر از ورقه رویی به بازار عرضه عرضه می‌شود.

چرم‌هایی که به مصارف رویه می‌رسند را می‌توان با لایه‌ای از رنگ پوشاند که در این صورت باعث شفافیت و زیبایی بیشتر چرم خواهد شد.

نوع دیگری از چرم طبیعی نیز هست که تیماج نام دارد. تیماج را از پوست بز تهیه می‌کنند و جنس عالی آن از پوست بز آفریقایی است.

البته چرم گوسفند هم جزء چرم‌های طبیعی است که در صنایع چوب کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرم مصنوعی: مواد تشکیل دهنده این چرم‌ها ممکن است ضایعات چرم‌های طبیعی یا مواد شیمیایی باشد. این چرمها به عنوان پوشش انواع مبل (پوشش کف، انواع صندلی و …) استفاده می‌شود. چرم مصنوعی به دو صورت، چرم ساده و چرم چروک در بازار یافت می‌شود که نوع چروک آن برای انواع مبل‌های لوکس استفاده می‌شود.

برای جلوگیری از خشک شدن چرم‌ها باید هر چند مدت یک‌بار آنها را روغن (واکس) زد. مورد مصرف چرم‌های مصنوعی، جاهایی است که امکان شستشو وجود دارد.

برخی دیگر از انواع پارچه رویه مبل

پارچه‌های آمپر مآبل: پارچه‌های کائوچویی هستند که به صورت مصنوعی و در ترکیب با رزین‌ها و مواد آستری مختلف برای ساخت انواع مبلمان، آستری کاری، بارانی و … به کار می‌رود. این نوع پارچه‌ها جانشین خوبی برای چرم شده است که در ساخت محصولاتی مانند مبلمان و جلد کتاب به کار می‌رود.

چتایی: این نوع پارچه نیز الیاف گیاهی خوش بافتی دارد و برای ساخت انواع گونی، پارچه‌های زیرسازی مبل و ریسمان به کار می‌رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.